test

Bajić za TV E: Došlo je vrijeme u kome se rediteljski posao omalovažava

Standard

28/09/2024

19:51

Suština svega je odvojiti dovoljno sredstava za kulturu, ne samo za film, nego i za sve ostale grane umjetnosti, to je izuzetno važno, jer to obogaćuje čovjeka, a ne političke manifestacije, kazao je u emisiji Jutro sa Majom, na Televiziji E, jugoslovenski i srpski reditelj, scenarista, producent i profesor Darko Bajić.

Proslavljeni reditelj je u emisiji Jutro sa Majom govorio o problemima koji tište filmske radnike, a jedan od takvih je sigurno i to što nema komunikacije, prave se veliki umjetnički filmovi uz pomoć fondova, koji su im izvor finansija, zatim, kako kaže reditelj, i film i sponzor se prijave na festival, na kome budu nagrađeni, ali, dodaje on, u cijeloj toj priči su gledaoci iznevjereni.

,,Suština cijele priče, kad god se sjetite nekog filma, ili na početku ste spomenuli festival, vidjećete punu Kulu koja gleda festival. Taj događaj, u bioskopu gledanja filma, kada je sala puna, ostaje povezan sa osjećanjem filma. Vi ste vidjeli taj film, i ta publika je, u stvari, četvrta dimenzija filma koji vi pamtite. To je doživljaj koji vi pamtite. To je ono žašto je bitan bioskop, to je ono zašto su bitni festivali”, rekao je Bajić za gostujući u emisiji Jutro sa Majom, na Televiziji E.

Dobar film, po svim kriterijumima i branše, i profesije i filmskih zakonitosti, i teorije filma, smatra Bajić, je dobar film, i ne mora da bude autorski film.

,,Razlika mog poimanja danas, i mladih ljudi koji bi što prije da se utrpaju u zvanje autorskog filma, i onda je sve otvoreno, onda je koncept otvoren, onda ti filmovi ako su dosadni, ako su polupraznjikavi, i ako nema drame najčešće, i ako nijesu izgrađeni likovi, karakteri do kraja, i ako su tako jednostavno konceptualni, da sam gledalac posle tog filma mora da dorežira neke stvari, ja ne velim takve filmove i smatram da je to moda u posljednje vrijeme” naglasio je Bajić.

Sagovornik Televizije E vjeruje da je dolaskom digitalne tehnologije u filmsku industriju dovelo do toga da se film pravi bez strasti, već je zbog sveopšte histerije da se popuni televizijski prostor filmovima i serijama, kako on kaže, taj snimljeni materijal izgubio na kvalitetu.

,,Morate da se budite sa idejom o filmu, to mora da traje, vi morate da pripremite film, ne da utračavate i da pravite film ad hoc. Sigurno vam neće pomoći društvene mreže koje vam serviraju filmove sa ovog i sa onog festivala, kritike, mišljenja ispod, manite se tog, uzmite svoju ideju, legnite i spavajte sa svojom idejom i mjesecima se budite sa tom idejom svakog jutra, svakog dana, razmišljate o svom filmu. I napravićete dobar film. To je jedini način. Pri tome morate da znate da je potpuno besmisleno da ulazite kao amater u neki posao koji je zanatski izuzetno, izuzetno precizan i koji zahtijeva od vas poznavanje i filmskog jezika, i razmišljanje u stvari, o tome. Nažalost, danas ima mnogo ljudi koji su povedeni lakoćom snimanja digitalnom tehnologijom”, istakao je reditelj.

Mladi reditelji ne shvataju da je kadar osnovno sredstvo rediteljskog stila, kaže Bajić, jer kroz kadar se pravi specifičnost filma i, kako on kaže, priča se priča.

,,Pričamo filmskim jezikom, pričamo filmom. Vi vidite da oni to ne poznaju, oni prekriju cijeli prostor i montiraju, i vi ništa ne vidite u toj priči…U svemu onome što je novo mora da postoji osnova iz koje je to novo krenulo. Pogotovo u umjetnosti. Osnovni podsticaj u filmskoj klasici, da bi se pretvarao, ne može on ni iz čega da nastane”, poručio je Bajić.

Danas, na platformama za gledanje filmova, poput HBO i Netflix-a, pored filma koji se predstavlja nećete vidjeti ime reditelja, poručuje Bajić, moraćete se potruditi da dođete do tog imena.

,,Došlo je vrijeme u kome se rediteljski posao omalovažava”, zaključio je Bajić.

Izvor: TV E
Izvor (naslovna fotografija):

Darko Bajić, Stefan Vacić

Ostavite komentar

Komentari (0)