“CGO je na stanovištu da bi takva odluka morala da proizilazi izanalize potrebe i širokih konsultacijasa akterima iz formalnog obrazovnog sistema, kao i zainteresovanom javnošću, uz jasne i na mjerljivim indikatorima zasnovane procjene stručnjaka kakve posljedice, dobre ili loše, takva reorganizacija može donijeti Crnoj Gori.Neodgovorno se na taj način odnositi prema obrazovnom sistemu samo da bi se dobio neki resor više u potrebi hranjenja apetita političkih subjekata koji bi trebalo da učestvuju u raspodjeli kolača izvršne vlasti ili ispunjenja nekih drugih partikularnih interesa. Važno je podsjetiti da su status autonomije univerziteta i visokoškolskih ustanova u Crnoj Gori zaštićeni Ustavom i Zakonom o visokom obrazovanju, tedastručnenadležnostiimaju primat i pretežniji su u odnosu na upravne nadležnosti koje se obezbjeđuje u dovoljnoj mjeri kroz sektor za visoko obrazovanje u okviru Ministarstva prosvjete. Dodatno, postoje i samostalna tijela sa jasnim nadležnostima u oblasti visokog obrazovanja, poput Agencije za kontrolu i obezbjeđenje kvaliteta visokog obrazovanja, koja između ostalog vrši akreditaciju studijskih programa, zatim Prosvjetna inspekcija koja pripada Upravi za inspekcijske poslove i slično”, navela je ona.
Kako je istakla Kaluđerović, obrazovni sistem je jedinstven proces koji je odvojen po nivoima u formalnom smislu, dok u administrativnom nema racionalnih razloga u našem kontekstu da ne bude kompletan u okviru istog resora Ministarstva prosvjete.
“Svjedočimo različitim krajnostima i praksama naših izvršnih vlasti,pa smo prije manje od tri godine imali neshvatljivo zatrpavanje resora prosvjete kroz objedinjavanje sa naukom, kulturom i sportom. Na neracionanost toga pristupa smo isto ukazivali a vrijeme je dokazalo da je to bilo loše rješenje. Sada imamo u najavi ponovo jedan nerazumljiv i nedomaćinski pristup planiranje budućih vlasti gdje bi resor prosvjete treba da se dijeli po nivoima obrazovnog procesa, uz potencijalnu opasnost blokade sistema prema vezanim institucijama”, rekla je ona.
Preporučeno
Konačno, ovakvo eksperimentisanje ne doprinosi onome što bi vlastima u građanskom društvu moralo biti sveto – unaprjeđenju kvaliteta prosvjete i obrazovanja na svim nivoima pod jednom „kapom“,jer se kuća gradi od temelja do krova, a ne obrnuto, a gdje su temelji najvažniji, a svako rekonstruisanje nerijetko košta mnogo više od samog procesa izgradnje, zaključuju iz CGO.