“Izražavamo zabrinutost zbog upornog ignorisanja ove prijave od strane Specijalnog državnog tužilaštva (SDT), što ukazuje i na selektivan pristup u procesuiranju krivičnih prijava, a suprotno principima vladavine prava”, saopštio je koordinator programa Ljudska prava u CGO, Ivan Vukčević.
On je podsjetio kako je CGO je 23. septembra 2022. godine podnio SDT-u krivičnu prijavu, cijeneći da duplo negativno mišljenje DRI na upravljanje sa gotovo 220 miliona eura (219.193.714,26 EUR) u 2021. godini, od strane tada odgovornih u MPNKS, mora biti znak za prioritetno razmatranje tog slučaja.“DRI je utvrdila da MPNKS nije dalo istinit i objektivan prikaz iskazanih primitaka i izdataka, te da utvrđene greške imaju materijalan i prožimajući efekat na finansijski izvještaj”, kazao je Vukčević.

Uz to, dodaje, preciziraju se brojne nepravilnosti i neusklađenosti u poslovanju, među kojima ponovo podsjećamo na dio najvažnijih:
· nepravilni prenosi sredstava u vrijednosti višoj od 7.6 miliona €, pri čemu za gotovo polovinu tog iznosa ne postoji niti propisana dokumentacija niti osnov za isplatu, a za drugu polovinu revizori nijesu našli osnov za isplatu;
· nepostupanje po zakonu u planiranju prihoda i rashoda javnih ustanova u vrijednosti većoj od 19 miliona €,
· neslaganja u evidencijama o radnom stažu kod više od 50% zapošljenih, obuhvaćenih revizijom, koji su dobili uvećanja zarada i nezakoniti ugovori o dopunskom radu,
· isplate naknada za dualno obrazovanje u iznosu od skoro 250, 000 € bez propisane dokumentacije,
· rashodi za usluge od 1,45 miliona € bez odgovarajuće prateće dokumentacije,
· konsultantski ugovori od preko 3.5 miliona € bez pravnog osnova i dokaza o rezultatima,
· javne nabavke nijesu sprovođene u skladu sa zakonom.
“U svakoj demokratskoj državi izvještaji institucija poput DRI su obavezujući i instruktivni. SDT-u je posao bio dodatno olakšan činjenicom da državni revizori posjeduju dokumentaciju, svjedočanstva i ekspertizu potrebnu za produbljivanje nalaza, na šta je i CGO ukazao kroz dopune prijave”, ociejnio j Vukčević.
OEBS-ova metodologija praćenja suđenja za mjerenje važnosti postupka uzima tri faktora: 1) status optuženog i njegova pozicija u društvu, 2) visina štete i 3) zastupljenost predmeta u javnom prostoru. U ovom slučaju radi se o tada jednoj od najviših državnih funkcionerki, koja i danas zauzima važnu poziciju na Univerzitetu Crne Gore, kao i u organima jedna političke partije. Dalje, procijenjena šteta je višemilionska, a tema je bila zastupljena u svim medijima, kroz saopštenja CGO-a, kao i drugih nevladinih organizacija, stručnih udruženja, angažovanih pojedinaca, političkih partija, itd. Shodno tome, ovaj postupak prema OEBS-ovoj metodologiji spada u krug najvažnijih postupaka koje treba pratiti zbog velikog interesa javnosti da sazna istinu o radu tadašnjeg rukovodstva Ministarstva na čijem je čelu bila Vesna Bratić.
“Nakon tri godine, jasno je da je izostalo efikasno postupanje SDT-a, i pored niza urgencija CGO-a. Čak i nakon što je Tužilački savjet, na osnovu prijave CGO-a, utvrdio da postupajuća tužiteljka nije blagovremeno radila i ukazao joj da intenzivira postupanje, nije bilo promjena u odnosu na ovaj slučaj. Prema našim informacijama, predmet je kasnije dat drugom tužiocu, ali bez ikakvog vidljivog napretka”, dodaje Vukčević.
Ovakvo odugovlačenje, ocjenjuje on, može biti indikator mogućeg zaštićenog statusa određenih lica i struktura pred SDT-om, posebno u poređenja sa slučajevima daleko manjih šteta po budžet, gdje je SDT reagovao znatno brže. Postavlja se pitanje na osnovu koje metodologije Tužilaštvo opredjeljuje koje slučajeve i kojim tempom rješavati. Naime, nije jasno čiji se interesi ovako štite, jer ovaj pristup nije javni interes.
“CGO očekuje da se SDT konačno profesionalno i odgovorno posveti ovom predmetu, jer je riječ o nespornom pitanju od javnog interesa, koje oblikuje i povjerenje građanstva u institucije. Samo utvrđivanjem činjenica i neselektivnim procesuiranjem odgovornih može se obezbijediti djelotvornost rada tužilaštva, kao jedinstvenog i samostalnog organa, što je osnova za sprovođenje načela vladavine prava”, ističe Vukčević.
Preporučeno
CGO će, zaključuje, kroz sažetak ovog slučaja upoznati i zainteresovanu međunarodnu javnost koja prati stanje u oblasti vladavine prava u Crnoj Gori.