Nikolić: Mandić više ne može biti na čelu Skupštine, uništava poziciju i ulogu Parlamenta

Nikolić: Mandić više ne može biti na čelu Skupštine, uništava poziciju i ulogu Parlamenta

Standard

08/05/2025

14:35

Upravo smo u skupštinsku proceduru predali predlog za razrješenje predsjednika Skupštine Andrije Mandića, rekao je na pres konferenciji šef poslaničkog kluba DPS-a Andrija Nikolić.

“Od početka njegovog mandata se uništava pozicija i uloga patlamenta. Taj čovjek ne može više biti na čelu Skupštine”, rekao je Nikolić.

Kako je kazao, Mandić i insitucije su “podigli teški zid ćutanja zbog pokušaja ubistva koje je učinio Danilo Mandić”.

“Još ne znamo kako je BIL lice postalo obezbjeđenje nekome u Skupštini i kako je došlo u posjed automobila koje pripada Skupštini”, naveo je Nikolić.

On je kazao da Parlament više nema kontrolnu funkciju.

“Ukinuta je mogućnost opoziciji da traži kontrolna saslušanja. Premijerski sat se ne održava po usvojenom poslovniku. Devet mjeseci VDT traži ukidanje imuniteta Marku Kovačeviću. Osim toga, drži se već osam mjeseci predlog za ucešće crnogorskih vojnika za pomoć Ukrajini, nisu izabrani članovi Savjeta AEM i RTCG”, naveo je on.

Jasno je, kako kaže, da je najodgovorniji za sve ovo upravo Andrija Mandić.

Nikolić se osvrnuo i na donošenje odluke o novom logotipu Skupštine, kao i na posjetu Mandića Banjaluci i Miloradu Dodiku nakon presude.

“Mandić ni danas nije priložio validan dokaz da je državljanin Crne Gore, odnosno Srbije, jer je rekao da je to stekao nakon 2006. godine. Ne sumnjamo da će se ovakvi slučajevi nastaviti kako bismo bili zaustavljeni na putu ka EU”, rekao je Nikolić.

Mugoša: Ovo je fasadna priča o demokratiji


Poslanik SD-a Boris Mugoša rekao je da je za sedam godina bilo četiri predsjednika Parlamenta.

“Ovo je samo fasadna priča o demokratiji, a najrigidniji odnos predsednika Patlamenta prema opoziciji za cijelo to vrijeme. Smanjivanje kontrolne funkcije parlamenta, premijerskog sata i izostanak ministara sa plenuma da poslanici dobiju odgovore nakon mjesec i po dana”, rekao je Mugoša.

Pokazuje se, dodaje on, nevjerovatan odnos prema parlamentarcima i prekidanje izlaganja u Skupštini.

“Sve je ovo fingiranje evropskih integracija, došli smo u situaciju da evropska aktivnost zavisi samo od njega”, naveo je Mugoša, ističući da odgvornost nije samo Mandićeva, već svih onih koji to tolerišu.

Pročitajte obrazloženje Inicijative o smjeni predsjednika Parlamenta Andrije Mandića, koju su poslanici DPS-a i Evropskog saveza predali Skupštini:

Od konstituisanja 28. saziva Skupštine Crne Gore, integritet predstavničkog doma svih gradjana Crne Gore se smišljeno urušava. Najodgovorniji za grubu zloupotrebu Skupštine i ustupanje njenih resursa bezbjednosno interesantnim licima, zatim za ukidanje njene kontrolne uloge, kao i za sprovodjenje nacionalističke i antievropske politike i remećenje mukotrpno gradjene politike odnosa sa susjedima, je aktuelni predsjednik Skupštine Crne Gore Andrija Mandić.

Za nepune dvije godine mandata nagomilale su se desetine razloga, da se još jednom formalno problematizuje odgovornost predsjednika Skupštine:

  • Skupština Crne Gore i njen predsjednik Andrija Mandić uspostavili su zid ćutanja povodom “pokušaja teškog ubistva” – kako je kvalifikovano djelo od strane Višeg državnog tužilaštva, kada je u ranim jutarnjim časovima 20. aprila ove godine Podgoričanin Danilo Mandić, bratanić i pripadnik obezbjedjenja Andrije Mandića uhapšen pod sumnjom da je koristeći službeno vozilo Skupštine Crne Gore ranio dvojicu sugradjana. Predsjednik Skupštine kao starješina organa danima ćuti na pitanja, kako je Danilo Mandić koji ima kriminalni dosije (Danilo Mandić je privodjen u julu 2019. zbog nedozvoljenog držanja oružja, za njim je u avgustu 2020. bila raspisana potjernica zbog prijetnji pištoljem dvojici mladića da bi četiri mjeseca kasnije bio uhapšen i odredjen mu pritvor od 30 dana. Policija je tragala za njim i zbog napada na policajca u februaru 2022.) mogao biti angažovan da čuva predsjednika Skupštine koji je štićeno lice, te da nosi oružje. Takodje, gradjanima Crne Gore nije odgovoreno, po kojem osnovu je bliski rodjak predsjednika Skupštine dužio službeno auto te institucije, i zašto se to vozilo nalazilo u rukama privatnog lica, u momentu kad je izvršeno teško krivično djelo. Umjesto preciznih odgovora iz Skupštine, primjetni su pokušaji da se cio slučaj zataška, i da se izbjegne očekivana politička odgovornost.
  • Parlamentarna većina predvodjena predsjednikom Skupštine odlučila je da suspenduje nadzornu ulogu Skupštine nad radom vlade na način što su izmijenili Poslovnik Skupštine, kako bi smanjili broj obavezujućih kontrolnih saslušanja na prijedlog parlamentarne opozicije, ili ih u potpunosti onemogućili. Od konstituisanja 28. saziva premijerski sat se ne održava dinamikom koju propisuje Poslovnik, dok se razmatranje inicijativa za održavanje kontrolnih saslušanja odgadja neprimjereno dugo, da bi protok vremena uticao na relevantnost i aktuelnost tema, čime se gradjani Crne Gore uskraćuju za kvalitetan nadzor nad vladinim politikama.
  • Devet mjeseci Više državno tužilaštvo traži od Skupštine Crne Gore da ukine imunitet poslaniku NSD Marku Kovačeviću zbog optužbi za izazivanje nacionalne, rasne i vjerske mržnje. Najodgovorniji za to što se mjesecima ignorišu urgencije tužilaštva je predsjednik Skupštine, koji odbija da stavi odluku o ukidanju imuniteta poslanika Kovačevića na dnevni red Skupštine.
  • Predsjednik Skupštine duže od 8 mjeseci u fioci drži prijedlog odluke o učešću crnogorskih vojnika u misiji vojne pomoći Evropske Unije za podršku Ukrajini (EUMAM), i ne odgovara zašto ta tema još nije uvrštena u dnevni red.
  • Predsjednik Skupštine blokira izbor članova Savjeta za Audiovizuelne medijske usluge (AMU), jer suprotno zakonskim obavezama ne raspisuje javni poziv, čime opstruira obaveze iz IBAR-a, a zbog čega je reagovala i delegacija EU u Crnoj Gori, pozivajući da se hitno imenuju čanovi Savjeta AMU kako bi se osiguralo njeno funkcionisanje i nezavisnost, te da bi Crna Gora mogla da ispuni završna mjerila za pregovaračka poglavlja o vladavini prava.
  • Predsjednik Skupštine blokira izbor članova Savjeta Radio televizije Crne Gore i suprotno zakonskoj obavezi ne raspisuje javne pozive za postupke imenovanja novih članova Savjeta RTCG, čime se otvara prostor za sumnje da postoje politički razlozi za otvoreno kršenje člana 27 novog Zakona o nacionalnom javnom emiteru – Javnom medijskom servisu CG, u kojem stoji da: “Predsjednik Skupštine pokreće postupak za imenovanje novog člana Savjeta najkasnije 120 dana prije isteka mandata aktuelnog člana Savjeta.”
  • Predsjednik Skupštine svjesno je prekršio Poslovnik Skupštine kada je izrekao mjere udaljenja poslanicima parlamentarne opozicije koji su protestovali sa uvjerenjem da je Ustavni odbor Skupštine preuzeo nadležnosti Ustavnog suda prilikom penzionisanja sutkinje tog suda.
  • Predsjednik Skupštine utvrdio je novi logo Skupštine suprotno Poslovniku Skupštine, bez konsultacije sa poslaničkim klubovima i bez prateće konkursne dokumentacije za izradu idejnog rješenja vizuelnog identiteta, uključujući logotip i amblem Skupštine. Novi logo (zgrada Zetske banovine sagradjena 1932. g.) nema nikakve veze sa izvornom tradicijom crnogorskog parlamentarizma, jer je zgrada sa loga služila amdinistraciji Zetske banovine, jedne od devet teritorijalnih jedinica stvorenih u okviru Kraljevine Jugoslavije, koja simbolizuje nestanak Crne Gore i njenog državnog imena.
  • Odlazak predsjednika Skupštine u Banja Luku da pruži podršku predsjedniku Republike Srpske Miloradu Dodiku, samo nekoliko dana nakon što ga je Sud BIH osudio na godinu zatvora uz zabranu političkog djelovanja od 6 godina – predstavlja flagrantno miješanje u unutrašnje stvari druge države. Takvo djelovanje predsjednika Skupštine prepoznajemo i kao opstrukciju evropskog puta Crne Gore, za račun medjunarodnih sponzora Milorada Dodika.
  • Od dana stupanja na dužnost predsjednika Skupštine, uprkos brojnim pozivima da to učini, Andrija Mandić nije priložio dokaz da je u legalnom posjedu dvojnog državljanstva (crnogorskog i srpskog). Štaviše, pozivao je gradjane Crne Gore da krše zakon o crnogorskom državljanstvu, odnosno da nadležnim državnim organima ne prijavljuju ukoliko su stekli državljanstvo Republike Srbije nakon juna 2006., kako im po sili zakona ne bi bilo oduzeto državljanstvo Crne Gore.

Smatramo da svi gore navedeni razlozi i činjenice, upućuju na to da će se neodgovorno, nezakonito i provokativno djelovanje predsjednika Skupštine nastaviti i intenzivirati, sa ciljem da Crna Gora ostane zaglavljena na evropskom putu, te da je to i glavni interes politike čiji je eksponent Andrija Mandić. Odavno su se stekli svi neophodni uslovi da se aktuelni predsjednik Skupštine Crne Gore u najkraćem roku razriješi sa te odgovorne funkcije, i zato drugi put za manje od dvije godine, podnosimo inicijativu za njegovu smjenu.

Izvor (naslovna fotografija): K.P./Standard

Ostavite komentar

Komentari (0)

X